tirsdag 1. mars 2011

Appelsinkake, glutenfri.


I går ventet vi besøk av ett vennepar fra Trondheim for å få møte deres skjønne sønn for første gang!
Siden hun har cøliaki er alltid serveringen "en utfordring". Som regel går det i Toro sine kakemix-poser, men siden flere i min familie i det siste har fått påvist at de har cøliaki tenkte jeg at det var på tide å prøve noe annet. Selv om vafler, muffins og sjokoladekake er kjempegodt er det kjedelig å ALLTID bli servert det samme! Så etter litt leting kom jeg over oppskriften på en appelsinkake som jeg allerede hadde alle ingrediensene til, så da var det bare å sette i gang.


APPELSINKAKE

150 g mandler
3 egg
125 g sukker
Revet skall og saft av 2 stk appelsin
1 ss friskpresset sitronsaft
60 g potetmel
1/2 ts bakepulver

GLASUR
Melis
Nypresset sitronsaft

Sett ovnen på 175 grader.

1. Mal mandlene
2. Bland mandler, potetmel og bakepulver i en bolle.
3. Pisk eggedosis av egg og sukker
4. Vend sitron/appelsinsaften og revet appelsinskall i eggedosisen. OBS! Vask appelsinene godt før du river skallet, og vær forsiktig når du river appelsinskall slik at du ikke får med det hvite. Det er KUN det som er oransje som skal brukes i kaken.
5. Vend mandelblandingen inn i eggedosisen.
6. Fyll røren i en godt smurt brødform, eller gjør som jeg liker å gjøre, nemlig å legge bakepapir i formen.

Stek kaken nederst i ovnen i ca 35 min til den er gylden. Pass på at den ikke stekes for lenge, for da blir den tørr.

Avkjøl på rist














Slik ser kaken ut når den er ferdig stekt og avkjølt. Nå gjenstår bare glasuren, og den lager du enkelt og greit av melis og nypresset sitronsaft. Jeg lagde den veldig tykk, og brukte litt vann i tillegg til sitronsaft slik at ikke glasuren skulle bli for syrlig..















Jeg vil si at kaken faktisk smakte veldig godt, men må innrømme at jeg ikke er overbegeistret for mandler for tiden (skylder på at jeg er gravid), så det ble litt mye mandelsmak for min del. Men hun kaken ble bakt til syntes den var veldig god, og ba om oppskriften, så det er jo ett godt tegn. Håper den faller i smak hos flere av dere.

Bon appétit!

5 kommentarer:

  1. Denne ser veldig bra ut, og mandlene er deilige. Må bare sløyfe appelsin og sitron... :)

    SvarSlett
  2. Den var namnam ja! Skal lage den selv en gang:D

    SvarSlett
  3. Ja, da er det bare å bake i vei ;)

    SvarSlett
  4. Hei, jeg prøvde å bake den kaken til påsken men det ble en katastrofe.
    Har du noe tips til den kaken?

    SvarSlett
  5. Det er viktig at du har en ordentlig eggedosis før du tilsetter resten av ingrediensene. Pisk gjerne i 10 min eller mer.
    Og når du skal tilsette resten av ingrediensene skal du ikke bruke elektrisk mikser, men en slikkepott eller lignende. Bare "snu" røra over ingrediensene (med rolige bevegelser) flere ganger til det er godt blandet, og uten at luftigheten i eggedosisen er borte.

    Jeg har selv laget flere mislykkede kaker nettopp pga feil konsistens på eggedosisen, så ikke gi opp ;)

    SvarSlett