torsdag 3. mars 2011

Red Velvet Cake


Etter å ha sett flere episoder av Cake Boss på TLC i det siste har jeg blitt veldig nysgjerrig på hvordan en Red Velvet Cake egentlig er. Den er tydeligvis populær, for de har laget den ganske ofte, så da var det jo bare for meg å prøve da.
Dessverre var jeg ikke så heldig med kaken denne gangen, for den falt sammen etter å ha avkjølt seg litt, men den smakte utrolig godt, så jeg skal garantert prøve på nytt en annen gang! 

RED VELVET CAKE

3 1/2 dl sukker
2 egg
3 1/2 dl mel
2 ss kakao
1 ts natron
1/2 ts salt
1 ss vaniljeessens
1 ss hvitvinseddik
1 dl olivenolje
2 1/2 dl kulturmelk
3 ss rød konditorfarge (1 ss = 1 flaske)

Sett ovnen på 175 grader.

1. Miks egg og sukker til eggedosis.
2. Bland sammen mel, kakao, natron og salt.
3. Hell melblandingen i eggedosisen.
4. Tilsett deretter vaniljeessensen.
5. Tilsett så olje og kulturmelk.
6. Ha til slutt i konditorfargen, og bland til fargen er godt fordelt.












Smør 1 stor eller 2 små kakeformer. Jeg brukte to store former, men hadde jeg tenkt meg om hadde jeg nok brukt bare en. Man lærer av sine feil, så jeg husker det nok neste gang!
Det ser ut som om det er lite røre i formen(e), men den hever faktisk ganske mye i ovnen, og er du heldig synker den ikke sammen når den blir kald slik som min gjorde.

Stekes i ca 35 min.
Avkjøl på rist.

La kaken avkjøles godt før du har på Creamy Vanilla Frosting. Jeg ble litt skeptisk da jeg så at melk og mel skulle kokes opp, for da tenkte jeg med en gang på hvitsaus, men den ferdige frostingen smeltet på tunga og smakte helt himmelsk!
Oppskriften får du her:

CREAMY VANILLA FROSTING

6 ss hvetemel
4 1/2 dl melk
500 g smør (romtemperert)
4 1/2 dl sukker
2 ts vaniljeessen


1. Kok opp hvetemel og melk under stadig omrøring. La det bli en tykk grøt.
2. Ta kasserollen av platen og la "grøten" kjøles ned til romtemperatur. Det tar ca 30 min.
3. Pisk smøret luftig, og tilsett sukkeret. Pisk videre til du har en luftig smørkrem.
4. Tilsett vaniljeessensen.
5. Hell i den hvite melkegrøten, og bland i ca 5 min til du har en luftig, hvit krem.
6. Avkjøl kremen i ca 15 min i kjøleskap.
7. Fyll og pynt kaken med vaniljesmørkremen.

Siden jeg syntes bunnen ble så mislykket siden den falt sammen tok jeg meg ikke tid til å pynte kaka ordentlig, men den smakte utrolig godt, så neste gang skal jeg gjøre meg mer flid med den.



Anbefaler virkelig å prøve denne kaka!

Bon appétit!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar