mandag 7. mars 2011

Magnolia Chocolate Cupcakes

Etter en travel helg med høyt tempo og lite blogging er jeg nå klar for nye utfordringer! Jeg må innrømme at det til tross for tidsnød ble litt baking i helgen også. Det var jo fastelaven! Så da bakte jeg både sjokoladecupcakes og gode gamle fastelavensboller. Først ut får du oppskriften på cupcakes!

Denne oppskriften kommer fra "Magnolia Bakery" i New York. Deres cupcakes er så populære at bakeriet har satt en maksimumsgrense på ett dusin cupcakes per kunde!!! Men så har de samtidig vært så snille å gitt ut flere bøker med lekre oppskrifter, så de som har lyst kan bake mer enn ett dusin!
Oppskriften på "Magnolia Chocolate Cupcakes" er hentet fra boken "More from Magnolia - Recipes from the World-Famous Bakery"

Magnolia Chocolate Cupcakes

250 g smør
2 dl sukker
2 dl brunt sukker
4 egg
4 dl mel
1 ts bakepulver
1 ts vaniljeessens
2 dl kulturmelk
180 g kokesjokolade (jeg brukte 200 g)

Sett ovnen på 175 grader.

1. Pisk smøret mykt i en kjøkkenmaskin.
2. Tilsett sukker og brunt sukker, og pisk i ca 3 min til du får en luftig smørkrem.
3. Tilsett eggene - ett om gangen, og pisk godt mellom hvert.
4. Rør inn vaniljeessens.
5. Sikt mel og bakepulver i en bolle.
6. Tilsett vekselvis mel og kulturmelk.
7. Ikke bland lenger enn nødvendig for å få alt blandet.
8. Smelt kokesjokoladen over vannbad, og avkjøl den litt før du blander sjokoladen forsiktig inn i resten av røra.

Fordel røra i 24 former. De skal være ca 3/4 fulle.

Stekes midt i ovnen i 20-25 min. La dem avkjøles helt før du har på smørkrem eller noe annet godt!

NB! Ikke tro at de er ferdige før det har gått 20-25 min, selv om det ser sånn ut! Dette er første gang jeg prøvde denne oppskriften, og etter  litt over 15 min. så mine ferdige ut. Jeg prøvde å stikke i dem med en testpinne, og siden det ikke satt igjen noe deig på den tok jeg kakene ut av ovnen. Selvfølgelig var de ikke ferdige, så de falt sammen som en potetsekk når de fikk avkjølt seg litt, og noen var nesten rå inni.
Min snille samboer påstod de var kjempegode likevel, og har faktisk spist mange av dem, og jeg må innrømme at jeg har spist noen selv også, for de var gode. Jeg skulle bare så inderlig ønske de hadde vært helt ferdigstekt, for da hadde de nok vært ENDA bedre! Og hadde de blitt som de skulle hadde jeg nok laget en sjokolade eller vaniljesmørkrem til å pynte dem med, men det får bli neste gang, for nå har jeg lært!

I mellomtiden håper jeg dere tar sjansen på å prøve denne oppskriften, og kom gjerne med tilbakemelding på hvordan det har gått!

Bon appétit!

Bilder kommer!!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar