mandag 28. februar 2011

Svigerfars drømmekake!


I går fylte svigerfar 51 år, og endelig fikk han muligheten til å feire på selveste dagen. De siste årene har han vært på jobb i Nordsjøen på bursdagen, noe som sikkert var ekstra kjedelig i fjor når han hadde stordag. Men i år ble det feiring, og da syntes vi her i huset at han fortjente en fancy kake, så etter litt grubling kom vi frem til at gitarkake var tingen! Og hovedpersonen selv ønsket seg så gjerne samme kake som jeg har laget en gang før, nemlig Devils-Food-Cake, så da ble det en saftig og velsmakende Devils-Food-Cake, for anledningen maskert som en Gibson Les Paul gitar!

Denne kaken er egentlig utrolig enkel å lage, og består (stort sett) av ingredienser som en hobbybaker allerede har på kjøkkenet.



DEVILS-FOOD-CAKE


Bunn:

5 dl mel
8 ss kakaopulver
1 ts salt
1 1/2 ts natron
100 g usaltet smør (romtemperert)
1 ts vaniljeekstrakt
2,5 dl sukker
3 eggeplommer
3 dl kaldt vann
3 eggehviter
2 dl sukker


Fordi jeg skulle forme kaken som en gitar lagde jeg den i en liten langpanne hvor jeg la bakepapir i bunnen.
Dersom du vil ha en "vanlig", men likevel oppsiktsvekkende kake, kan du bruke to kakeformer (22 cm), som du smører med smør og mel. Når kakene er stekt har du på glasur, stabler dem oppå hverandre, og dekker den med glasur utenpå. Del gjerne hver bunn i to i tillegg, og ha ett lag med glasur imellom! Namnam!

Sett ovnen på 170 grader.

1. Rør sammen mel, kakaopulver, salt og natron i en bolle.
2. Ha smøret i en kjøkkenmaskin, og rør i ca 1 min.
3. Tilsett vaniljeekstrakt og 2,5 dl sukker i smøret, og bland i ca 2 min.
4. Tilsett en eggeplomme, og rør i ca 1 min.
5. Gjør det samme med de andre eggeplommene.
6. Tilsett litt av melblandingen i smør/eggeblandingen.
7. Tilsett deretter vannet.
8. Ha til slutt i resten av melet, og bland godt.

9. I en annen bolle pisker du eggehvitene til de begynner å stivne.
10. Tilsett 2 dl sukker, litt etter litt, til eggehvitene er stivpisket.

11. Vend så de stivpiskede eggehvitene inn i mel/smørblandingen.
12. Fordel deigen i formen(e).

Stekes midt i ovnen i ca 35 min.
NB! Lager du kaken i to former og har god tid, anbefales det å steke en og en. Steker du begge samtidig kan det hende de må stekes lenger, så du taper ikke nødvendigvis mye tid på å gjøre det i to omganger.

Avkjøles på rist til kaken(e) er helt avkjølt.





Glasur

200 g philadelphiaost naturell (romtemperert)
250 g usaltet smør (romtemperert)
1/4 ts salt
1 1/2 ts vaniljeekstrakt
300 g melis (evt mer)
Kakaopulver (2-3 ss = lys glasur, 5-6 ss = mørk glasur)

1. Bland ost og smør i en kjøkkenmaskin til det er luftig - ca 2 min.
2. Tilsett salt og vaniljeekstrakt, og bland godt.
3. Tilsett melis, litt etter litt, til du synes det er søtt nok.
4. Ha til slutt i kakaopulver og bland til en jevn glasur.

Dette er alt du trenger for en "vanlig" Devils-Food-Cake.


GIBSON LES PAUL

Når jeg skulle lage malen til kaka fikk jeg en liten utfordring for at det skulle bli passe størrelse.
Jeg endte med å kopiere ett bilde jeg fant på nettet inn i ett Microsoft excell dokument, for der får man se hvor mange sider utskriften går over slik at du får den så stor du selv ønsker. Jeg skrev ut en som gikk på ca 3 A4-sider, og klippet den ut slik at jeg fikk en mal jeg kunne legge på langpanne-kaka for å få utnyttet bunnen best mulig.

Når kaka var helt avkjølt var det bare å skjære til, og sette sammen delene på kakefatet (i dette tilfellet en sponplate dekket med aluminiumsfolie).
Jeg delte så bunnen i to og la ett lag med glasur imellom, og smurte ett tynt lag på toppen.
Deretter satte jeg hele kaka i fryseren ca 30 min. slik at glasuren skulle stivne litt og pyntingen dermed skulle bli enklere og uten alt for mye søl.












Imens kaka stod i fryseren forberedte jeg neste del, nemlig pyntinga.
Planen var at selve kassen skulle dekkes med marsipan, og halsen skulle dekkes med mer glasur, men jeg hadde dessverre ikke mer philadelphiaost (dårlig planlegging). Ikke orket jeg å dra på butikken bare for det heller, så jeg lagde en porsjon sjokoladesmørkrem til halsen i stedenfor. 

Sjokoladesmørkrem

200 g smør (romtemperert)
600 g melis
2 ts siktet vaniljesukker
6 ss sterk kaffe
Kakaopulver (2-3 ss = lys krem, 5-6 ss = mørk krem)

1. Miks smøret i en kjøkkenmaskin til det er luftig.
2. Tilsett siktet melis og vaniljesukker, samt noen skjeer med kaffe til kremen er passe tykk.
3. Tilsett kakaopulver til kremen har den fargen du ønsker.
Jeg lagde først en lys krem og tok så ut 3/4 av den. Deretter tilsatte jeg mer kakao i resten slik at jeg fikk litt mørk krem også.

Ellers brukte jeg følgende til å pynte kaken:
2 pølser ferdig marsipan (jeg bruker Rema 1000s av merket Eldorado, da denne faktisk er både billig, lett å jobbe med, og ganske lys farge på).
Rød, blå og gul farge (jeg brukte Wilton sin, men vanlig konditorfarge funker fint)
Sølvkuler
Lakrissnører til gitarstrenger
Rød pyntegele


Etter ca 30 min henta jeg kaka fra fryseren, kjevla marsipanen til ett passe stort lokk som jeg la over selve gitarkassen, og skar til langs kantene.
Deretter smurte jeg den lyse smørkremen langs gitarhalsen, og den mørke kremen på toppen der stemmeskruene sitter.
Siden jeg ville ha en skarp rødfarge på gitaren ville jeg ikke blande fargen inn i marsipanen, men brukte i stede en svampebørste til å "male" marsipanen når den lå på kaken.

Jeg skar så ut alle de små detaljene i marsipan, og de som skulle ha farge "malte" jeg før de ble lagt på kaken.
Imens delene tørket litt markerte jeg hvor båndstavene skulle være og la på sølvkuler for å markere disse. Deretter plasserte jeg alle marsipandelene, og la på sølvkuler der det skulle forestille bl.a. skruer.
Selve stemmeskruene måtte jeg dessverre jukse litt med, og festet dem med tannpirkere (hvis du gjør det samme så vær påpasselig med å gi beskjed om dette til de som skal spise kaken).














Gitarstrengene klippet jeg til av lakrissnører, og stappet rett og slett endene ned i kaka for å feste dem i topp og bunn.
På skulderstroppen skrev jeg navnet til svigerfar med rød pyntegele, og siden jeg hadde ganske mye plass på min samboers spesiallagede kakefat lagde jeg 4 stjerner og skrev "51 år" på dem med ett tall/bokstav på hver stjerne bare så det ikke skulle se så tomt ut rundt gitaren.

Det endelige resultatet ble slik, og til å være første gang jeg lager en gitar, må jeg si at jeg faktisk er litt stolt av meg selv.



PS! Når det gjelder malen vil jeg bare si at for dem som har Guitar Hero så kan man fint bruke den gitaren som mal til kaka! Det kom min kjære på ETTER at kaka var helt ferdig, så jeg kunne spart mye tid på malen, men men... man lærer så lenge man lever...

Ha en fortsatt fin dag, alle sammen!

Bon appétit!

7 kommentarer:

  1. Marianne, du er så flink at å! Denne fantastiske gitarkaken må falt i smak :)

    SvarSlett
  2. Oj, så flink du e!! Skikkelig imponeranes!! :)

    SvarSlett
  3. Gitarkaken falt i smak, ja :)

    Takk for det. Er jo så morsomt å holde på med sånt! :D

    SvarSlett
  4. I e mektig imponert, Marianne! Sku ha gått på kakekurs me d! Den kaka ska i prøve å lage t pappa når han har bursdag i november! D kjøm t å bli en slager! :-D

    SvarSlett
  5. Takk for det, Marit! Kakekurs sku e sjøl ha gått på føl e, for e har MYE å lær, men det e bære å bruk fantasien, så blir det som regel bra te slutt ;)
    Det her e mi favorittkake når e ska pynt den på en spesiell måte, for den e så lett å arbei me :)Ska få ut litt fleir bilda av kake e har laga tidligar, så får du se :)

    SvarSlett