fredag 25. februar 2011

Blåbærkake


I går hadde vi besøk av svigers, og da er det klart at man må diske opp med noe godt til kaffen. Derfor prøvde jeg meg på en blåbærkake jeg kom over for lenge siden, og gjett om den var god!!! Sprø på toppen, og supersaftig ellers! Til og med røra var så god at jeg nesten ikke klarte å sette den i ovnen.


BLÅBÆRKAKE

  • 200 g mel
  • 2 ts bakepulver
  • 1 klype salt
  • 115 g smør
  • 200 g hvitt sukker
  • 3 egg
  • 2,4 dl yoghurt eller rømme (jeg brukte ett beger litago blåbæryoghurt, og resten rømme)
  • 1 ts vaniljeessens
  • 400 g frosne blåbær
  • 30 g brunt sukker

  1. Sett ovnen på 175 grader
  2. Smør en kakeform (22 cm) - jeg bruker å legge bakepapir i bunnen, for da er det lettere å få kaka over på ett annet fat uten at den blir (alt for) ødelagt.
  3. Bland smør og hvitt sukker i en kjøkkenmaskin til det blir luftig.
  4. Tilsett ett og ett egg, og bland godt imellom.
  5. Tilsett vaniljeessens og yoghurt/rømme, og bland godt.
  6. Ha til slutt i siktet mel, bakepulver og salt. 
  7. Rør dette såvidt sammen til en jevn blanding.
  8. Tøm halvparten av røra i kakeformen 
  9. Hell over halvparten av blåbærene
  10. Tøm over resten av røra.
  11. Ha resten av bærene på toppen.
  12. Strø over brunt sukker til slutt.













Stekes midt i ovnen i ca 1 time.

Avkjøl på rist.
La kaken stå i formen i ca 10 min før du tar av sidene.

Serveres når den er nesten kald, gjerne sammen med litt pisket krem eller is.

















Bon appétit!

2 kommentarer:

  1. denne høres god ut. Må prøves :-)

    SvarSlett
  2. Den e enda bedre enn den ser ut som faktisk ;)

    SvarSlett