torsdag 24. februar 2011

Pizzaboller

















Her om dagen prøvde jeg meg på en oppskrift på nyyyydelige rundstykker med kremost inni, og dagen etter når jeg koste meg med disse rundstykkene til frokost begynte jeg selvfølgelig å tenke på hvilket annet fyll som også kunne være godt. Jeg bestemte meg for å prøve en grovere variant med ost og pizzafyll, og til mine kjæres store glede ble dette dagens middag, for selv om jeg visstnok kunne vært rausere med fyllet ble de kjempegode.

Denne oppskriften har blitt min nye favoritt, for den er veldig rask å lage, og bollene kan fylles med akkurat det DU har lyst på.


PIZZABOLLER

  • 2,5 dl melk
  • 75 g smør
  • 50 g fersk gjær
  • 300 g mel
  • 150 g sammalt hvete
  • 1 ts sukker
  • 1 ts salt
  • 1 egg

  1. Varm melk og smør i mikroen til melken er lunken og smøret smeltet.
  2. Tilsett fersk gjær i melkeblandingen og rør til den er oppløst.
  3.  Bland egg sammen med salt, sukker og 1/3 av melet i en kjøkkenmaskin.
  4. Tilsett melkeblandingen
  5. Elt deigen på lav hastighet til å begynne med.
  6. Tilsett resten av melet litt etter litt.
  7. Elt videre i ca 5 min til alt er godt blandet.
Deigen er ferdig når den slipper bollen, men fortsatt er litt seig. Synes du deigen er litt for løs tilsetter du bare noen spiseskjeer mel til du synes den er passe.

La deigen hvile i bollen i ca 10 min.
    Imens deigen hvilte lagde jeg pizzafyllet. Her må jeg innrømme at jeg bruker å jukse litt, og tyr gjerne til toro sine poser. Da går det jo rimelig raskt, bare følg anvisningene på posen.
    Jeg brukte to forskjellige fyll, en med tomat og løk, og en med urter. Det var ikke helt planlagt, så jeg hadde jo selvfølgelig veldig mye fyll til overs som jeg lagde pizzasnurrer av etterpå.

    Gjør klar en bakeplate med bakepapir.

    Hell deigen ut på benken. Ikke jobb for mye med den, for den skal beholde luftigheten.
    Del opp deigen i 9-12 like store deler, og trykk dem litt flate.
    Strø på litt revet ost.
    Legg på en stor skje med pizzafyll.
    Brett inn kantene slik at de overlapper hverandre på midten.
    Snu bollen, og legg den på bakeplaten.
    Pensle de ferdigfylte bollene med smeltet smør, strø over litt revet ost og det krydderet du liker best. Selv valgte jeg oregano denne gangen.

    Dekk bollene med plast, og la de heve i ca 30 min.



    Stekes midt i ovnen på 175 grader i ca 20 min (til de er gyldne på toppen).














    Fikk dessverre ikke tatt noe bra "etter"-bilde, for pizzabollene forsvant fort, men jeg kan jo ikke klage, for det er jo ett godt tegn!

    Bon appétit!

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar